Linia kolejowa z Krakowa Glownego do Zakopanego jest
jedna z najpiekniejszych krajobrazowo linii kolejowych
w Polsce. Zbudowana zostala pod koniec XIX wieku,
nastepnie zelektryfikowana w latach 70 ubieglego wieku.

Dlugosc calej - generalnie jednotorowej - trasy wynosi 147 km
(w tym 20 km linii dwutorowej w okolicy Krakowa), a z odnoga
do stacji Rabka Zdroj wynosi 149 km. W trakcie podrozy
pociagi musza pokonac wiele kilometrow podjazdow i zjazdow
o lacznej sumie wszystkich przewyzszen wynoszacej 620 metrow.
Ponadto pociagi przecinaja trzy wazne dzialy wodne:
Wisla/Skawa (punkt kulminacyjny w okolicy stacji Stronie),
Skawa/Raba (okolice stacji Skawa Srodkowa) oraz Raba/Dunajec
(dokladnie na stacji Pyzowka).

Z uwagi na specyfike trasy pociagi - o ile nie korzystaja
z lacznic w Krakowie i Suchej - musza az trzykrotnie
zmieniac kierunek jazdy - na stacjach Krakow Plaszow,
Sucha Beskidzka oraz Chabowka/Rabka Zdroj.

Caly odcinek jest aktualnie pokonywany przez najszybsze
pociagi ekspresowe w czasie ok. 3 godzin i 15 minut,
osobowe w czasie ok. 3 godziny 20 minut do 3 godzin
40 minut, az do najdluzej jadacych skladow
pospiesznych - nawet ponad 4 godziny.